- Kategorie:
- gm. Bledzew.61
- gm. Brójce.3
- gm. Deszczno.15
- gm. Miedzyrzecz.62
- gm. Przytoczna.37
- gm. Pszczew.35
- gm. Santok.34
- gm. Skwierzyna.31
- Gorzów.27
- kierunek Kostrzyn.9
- Lubniewice.21
- Łagów.10
- MRU.51
- Nowa Ameryka.1
- okolice Trzciela.18
- ponad 100 km.196
- ponad 200 km.7
- pow. gorzowski.19
- pow. międzychodzki.51
- pow. nowotomyski.4
- pow. słubicki.5
- pow. strzelecko-drezdenecki.32
- pow. sulęciński.67
- pow. świebodziński.28
- Poznań.4
- Puszcza Drawska.8
- Puszcza Gorzowska.8
- Puszcza Notecka.65
- Puszcza Rzepińska.5
- Rodzinne strony.7
- Stare nekropolie i mauzolea.13
- Szamotuły.1
- Wielkopolska.43
- Zachodniopomorskie.10
- Zbąszynek.2
Krobielewko
Środa, 8 lipca 2015 | dodano: 09.07.2015Kategoria gm. Skwierzyna
Kiedyś moje zainteresowanie wzbudziła historia mostów w Krobielewku, stąd moja dzisiejsza przejażdżka. Krobielewko co najmniej dwukrotnie miało stałe połączenie mostowe z przeciwległym brzegiem Warty. Ślady ostatniego mostu zbudowanego przez Wehrmacht w roku 1939 w ramach przygotowania do wojny są dosyć wyraźne, chociażby w postaci dróg które urywają się nad brzegiem rzeki. Mnie jednak bardziej interesuje most wzniesiony przez Szwedów w czasie Potopu. Podobno przy niskich stanach wody można zaobserwować relikty przeprawy sprzed 3,5 wieku.
Dziś urządziłem sobie przejażdżkę brzegiem rzeki od Krobielewka do Skrzynicy. Żadnych pali sterczących przy brzegach nie zauważyłem. Pewnie to tylko legenda. Owszem w pewnym miejscu przy brzegu wystają pale, ale pochodzą z tego mostu: http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.dll/gallery?...
Droga urywająca się na wale powodziowym, podobnie jest po drugiej stronie rzeki.
Rower:
Dane wycieczki:
53.40 km (10.00 km teren), czas: h, avg:0:00 km/h,
prędkość maks: km/hTemperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
K o m e n t a r z e
Jakiś miesiąc temu rozmawiałam ze znajomym ze Skwierzyny m.in. nt. mostu zniszczonego w czasie Potopu Szwedzkiego. Zafundowałąm sobie spacer, w rzece były 2 rzędy pali (przy "zwykłym" poziomie Warty bywał widoczny conajwyżej 1 rząd) z najdłuższego drewnianego mostu III Rzeszy. Trafiłam też na jakieś resztki kołków drewnianych w okolicach dawnej przeprawy promowej. Kolega orzekł oglądając zdjęcia, że to tylko umocnienia rzeki. No to zabrałam się za szukanie info w publikacjach, w tym o przekopaniu nowego koryta Warty i Noteci w Lubuskiem (w dzieciństwie już o tym słyszałam). Zostało to zrobione na polecenie króla Fryderyka II w drugiej połowie XVIIIwieku, by odwodnić tereny Drezdenka, Gorzowa dla kolejnej fali osadników olęderskich. Może dotyczyło to i Krobielewka, skoro jest takie duże starorzecze zakończone śluzą na wale? I można sobie wybić z głowy znalezienie pozostałości mostu z czasów Potopu Szwedzkiego?
Trafiłam również na sprzeczne informacje o pierwotnym położeniu Krobielewa, które w XVI rodzieliło się na 2 miejscowości po tym, jak część ziemi przy drodze do Gościmia oddano. "W Krobielewie był niegdyś przewóz przez rz. [Wartę] przy karczmie zw. Szymankowa" i dużo mi to mówi, bo dot. XVI wieku... justhi - 20:42 czwartek, 23 lipca 2015 | linkuj
Trafiłam również na sprzeczne informacje o pierwotnym położeniu Krobielewa, które w XVI rodzieliło się na 2 miejscowości po tym, jak część ziemi przy drodze do Gościmia oddano. "W Krobielewie był niegdyś przewóz przez rz. [Wartę] przy karczmie zw. Szymankowa" i dużo mi to mówi, bo dot. XVI wieku... justhi - 20:42 czwartek, 23 lipca 2015 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!