blog rowerowy

avatar Jorg
Skwierzyna

Informacje

Sezon 2024 button stats bikestats.pl Sezon 2023 button stats bikestats.pl Sezon 2022 button stats bikestats.pl Sezon 2021 button stats bikestats.pl Sezon 2020 button stats bikestats.pl Sezon 2019 button stats bikestats.pl Sezon 2018 button stats bikestats.pl Sezon 2017 button stats bikestats.pl Sezon 2016 button stats bikestats.pl Sezon 2015 button stats bikestats.pl Sezon 2014 button stats bikestats.pl

Znajomi

wszyscy znajomi(6)

Moje rowery

Kross 69065 km

Szukaj

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy Jorg.bikestats.pl

Archiwum

Linki

Krobielewko

Środa, 8 lipca 2015 | dodano: 09.07.2015Kategoria gm. Skwierzyna

   Kiedyś moje zainteresowanie wzbudziła historia mostów w Krobielewku, stąd moja dzisiejsza przejażdżka. Krobielewko co najmniej dwukrotnie miało stałe połączenie mostowe z przeciwległym brzegiem Warty. Ślady ostatniego mostu zbudowanego przez Wehrmacht w roku 1939 w ramach przygotowania do wojny są dosyć wyraźne, chociażby w postaci dróg które urywają się nad brzegiem rzeki. Mnie jednak bardziej interesuje most wzniesiony przez Szwedów w czasie Potopu. Podobno przy niskich stanach wody można zaobserwować relikty przeprawy sprzed 3,5 wieku. 
   Dziś urządziłem sobie przejażdżkę brzegiem rzeki od Krobielewka do Skrzynicy. Żadnych pali sterczących przy brzegach nie zauważyłem. Pewnie to tylko legenda. Owszem w pewnym miejscu przy brzegu wystają pale, ale pochodzą z tego mostu:   http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.dll/gallery?...


Droga urywająca się na wale powodziowym, podobnie jest po drugiej stronie rzeki.




Rower: Dane wycieczki: 53.40 km (10.00 km teren), czas: h, avg:0:00 km/h, prędkość maks: km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(4)

K o m e n t a r z e
justhi podajesz ciekawe nieznane mi informacje. Rzeczywiście na odcinku od Krobielewka do Świniar zachowało sie kilka śladów po starorzeczach. Myślę że nie przekopywano nowego koryta Warty, raczej dopilnowano aby płynęła tym które było dla osadników najkorzystniejsze. Koryto rzeki jest wprawdzie skorygowane w okolicy przepompowni pod Świniarami ale to jest robota z XX wieku
Jorg
- 19:57 czwartek, 6 sierpnia 2015 | linkuj
Jakiś miesiąc temu rozmawiałam ze znajomym ze Skwierzyny m.in. nt. mostu zniszczonego w czasie Potopu Szwedzkiego. Zafundowałąm sobie spacer, w rzece były 2 rzędy pali (przy "zwykłym" poziomie Warty bywał widoczny conajwyżej 1 rząd) z najdłuższego drewnianego mostu III Rzeszy. Trafiłam też na jakieś resztki kołków drewnianych w okolicach dawnej przeprawy promowej. Kolega orzekł oglądając zdjęcia, że to tylko umocnienia rzeki. No to zabrałam się za szukanie info w publikacjach, w tym o przekopaniu nowego koryta Warty i Noteci w Lubuskiem (w dzieciństwie już o tym słyszałam). Zostało to zrobione na polecenie króla Fryderyka II w drugiej połowie XVIIIwieku, by odwodnić tereny Drezdenka, Gorzowa dla kolejnej fali osadników olęderskich. Może dotyczyło to i Krobielewka, skoro jest takie duże starorzecze zakończone śluzą na wale? I można sobie wybić z głowy znalezienie pozostałości mostu z czasów Potopu Szwedzkiego?
Trafiłam również na sprzeczne informacje o pierwotnym położeniu Krobielewa, które w XVI rodzieliło się na 2 miejscowości po tym, jak część ziemi przy drodze do Gościmia oddano. "W Krobielewie był niegdyś przewóz przez rz. [Wartę] przy karczmie zw. Szymankowa" i dużo mi to mówi, bo dot. XVI wieku...
justhi
- 20:42 czwartek, 23 lipca 2015 | linkuj
Nie dmuchało tak ostro jakby wynikało z zdjęcia. Nawiasem mówiąc w miejscu tego zniszczonego w trakcie działań wojennych mostu do lat osiemdziesiątych funkcjonowała przeprawa promowa. Kilka lat temu słyszałem o pomyśle ponownego uruchomienia przeprawy dla turystów. Sporo z nas często tamtędy przejeżdża. Rozmawiałem z kiloma rowerzystami, wszyscy uważają ten pomysł za rewelacyjny nawet jeżeli miałoby to mieć miejsce np. tylko w weekendy. Pomysł zdaje się że już dawno zmarł. Ale pomarzyć zawsze można.
Jorg
- 20:31 czwartek, 9 lipca 2015 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!