- Kategorie:
- gm. Bledzew.62
- gm. Brójce.3
- gm. Deszczno.15
- gm. Miedzyrzecz.62
- gm. Przytoczna.37
- gm. Pszczew.35
- gm. Santok.34
- gm. Skwierzyna.31
- Gorzów.27
- kierunek Kostrzyn.9
- Lubniewice.21
- Łagów.10
- MRU.52
- Nowa Ameryka.1
- okolice Trzciela.18
- ponad 100 km.196
- ponad 200 km.7
- pow. gorzowski.19
- pow. międzychodzki.51
- pow. nowotomyski.4
- pow. słubicki.5
- pow. strzelecko-drezdenecki.32
- pow. sulęciński.67
- pow. świebodziński.28
- Poznań.4
- Puszcza Drawska.8
- Puszcza Gorzowska.8
- Puszcza Notecka.65
- Puszcza Rzepińska.5
- Rodzinne strony.7
- Stare nekropolie i mauzolea.13
- Szamotuły.1
- Wielkopolska.43
- Zachodniopomorskie.10
- Zbąszynek.2
Kursko
Wtorek, 29 kwietnia 2025 | dodano: 29.04.2025
Wycieczka do Kurska z ściśle określonym celem, otóż chciałem zerknąć na obiekty które widziałem już wcześniej jak stacja kolejowa i składy "stacji pancernej" z czasu budowy MRU i czegoś o czym wiedziałem wcześniej ale nigdy tam nie zaglądałem czyli obozu "RAD-Lager 16/41 Kurzig". Już po powrocie do domu przeglądając mapy wypatrzyłem w pobliskim lesie stary cmentarz ewangelicki o którym słyszę po raz pierwszy.
Kiedy w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku budowano linię kolejową Rzepin-Międzyrzecz, z względu na trudny teren zrezygnowano z stacji w Kursku, a najbliższą stację wybudowano tylko w Gorzycy. Ówczesny właściciel Kurska Aleksander von Kalckreuth doceniając znaczenie kolei dla majątku kazał na swój koszt zbudować w Kursku bocznicę z peronem przeładunkowym, z którego później powstała obecna stacja. Z istniejącej stacji skorzystano w latach trzydziestych XX wieku w trakcie wznoszenia fortyfikacji MRU budując bocznicę z składami.
Na centralnym odcinku wybudowano sieć kolei budowlanych pomiędzy stacjami w Kursku i Staropolu. Linia kolejowa Kursko-Starople od początku swojego istnienia była linią o charakterze wojskowym, zbudowano ją na potrzeby budowy MRU. Na obu tych stacjach były bocznice kolejowe ze składnicami. Gromadzone tam były materiały budowlane i pancerze do budowy pancerwerków, które następnie koleją budowlaną transportowano w pobliże poszczególnych obiektów bojowych. Do montażu kopuł w pancerwerkach używano suwnic, które instalowano przy obiektach. Transport kopuł odbywał się też za pomocą specjalnych wieloosiowych platform i ciągników gąsienicowych.
Zastosowanie kolei o normalnym rozstawie szyn przy budowie panzerwerków było spowodowane głównie znacznym ciężarem pancerzy fortecznych których nie wytrzymałyby kolejki wąskotorowe. Najpopularniejsza na MRU kopuła typu 20P7 (6-cio strzelnicowa na 2 karabiny maszynowe, klasa odporności B) ważyła około 50 ton. Przy niewielkich rozmiarach (średnica około 2,3m) nacisk masy był więc ogromny. Elementy pancerzy nigdy niezrealizowanych panzerwerków o odporności A potrafiły ważyć po 100 ton. Dodatkowo trzeba było przewieźć ogromne ilości cementu, kruszywa, granitu i innych materiałów budowlanych, a także wywieźć urobek z drążonych podziemi.
Teren składnicy jest terenem prywatnym i niewiele można zobaczyć zza ogrodzenia.
W pobliskim lesie po przeciwnej stronie drogi zachowały się ślady obozu RAD-Lager 16/41 Kurzig.
RAD był masową organizacją wychowania obywatelskiego i wojskowego w III Rzeszy. Idea narodowej służby pracy była podobno przejęta z Bułgarii która taką służbę wprowadziła już w 1920 roku. Podobną działalność wychowawczą w Niemczech propagował Konstantin Hierl. Pomysł został wprowadzony w życie po dojściu do władzy Hitlera. Służba pracy była organizacją skoszarowaną i zorganizowaną na sposób wojskowy z własną hierarchią. Na szczeblu landów istniały dowództwa RAD o nazwie Arbeitsgau. W skład Arbeitsgau wchodziło od 6 do 8 oddziałów Arbeitsgruppen, liczące od 1200–1800 ludzi (każdy). Arbeitsgruppen dzieliły się na oddziały Abteilung mieszczące się w zamkniętym obozie koszarowym. Teoretycznie taki oddział składał się z 216 junaków i dowódców. Służba RAD podczas budowy MRU ograniczała swą działalność na tym terenie tylko do tworzenia warunków do zakwaterowania i pracy dla firm zatrudnionych przy pracach fachowych.
Obóz w Kursku należał do Arbeitsgau 4 Pomorze Wschodnie z siedzibą w Lęborku (Lauenburg). Jednostką niższego szczebla była RAD-Gruppe 41Schlawe z siedzibą w Sławnie której między innymi podlegał obóz RAD-Lager 16/41 Kurzig. Po obozie zachowały się ślady fundamentów, jakieś piwnice i wykorzystywane do dziś podziemne pomieszczenia o czym świadczą zamknięte drzwi garażowe w jednym z obiektów.
Powrót przez Gorzycę i Głębokie.

Stacja w Kursku.


Zachowane szyny kolei budowlanej MRU.

Składy pancerzy.

Relikty obozu RAD w Kursku.

Składy pancerzy.

Relikty obozu RAD w Kursku.
Rower:Kross
Dane wycieczki:
50.19 km (10.50 km teren), czas: 04:00 h, avg:12.55 km/h,
prędkość maks: 0.00 km/hTemperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
K o m e n t a r z e
Zauważyłem że mamy w naszym województwie pewną fiksację (chyba pozytywną) na temat linii kolejowych :)
Gratuluje nie tylko 50 na liczniku, ciekawego, historycznego wpisu, ale też nowo zaliczonych miejsc :) Marecki - 18:38 czwartek, 1 maja 2025 | linkuj
Gratuluje nie tylko 50 na liczniku, ciekawego, historycznego wpisu, ale też nowo zaliczonych miejsc :) Marecki - 18:38 czwartek, 1 maja 2025 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!