- Kategorie:
- gm. Bledzew.61
- gm. Brójce.3
- gm. Deszczno.15
- gm. Miedzyrzecz.62
- gm. Przytoczna.37
- gm. Pszczew.35
- gm. Santok.34
- gm. Skwierzyna.31
- Gorzów.27
- kierunek Kostrzyn.9
- Lubniewice.21
- Łagów.10
- MRU.51
- Nowa Ameryka.1
- okolice Trzciela.18
- ponad 100 km.196
- ponad 200 km.7
- pow. gorzowski.19
- pow. międzychodzki.51
- pow. nowotomyski.4
- pow. słubicki.5
- pow. strzelecko-drezdenecki.32
- pow. sulęciński.67
- pow. świebodziński.28
- Poznań.4
- Puszcza Drawska.8
- Puszcza Gorzowska.8
- Puszcza Notecka.65
- Puszcza Rzepińska.5
- Rodzinne strony.7
- Stare nekropolie i mauzolea.13
- Szamotuły.1
- Wielkopolska.43
- Zachodniopomorskie.10
- Zbąszynek.2
W okolice Starego Dworku
Środa, 12 czerwca 2024 | dodano: 12.06.2024
Dziś powałęsałem się w okolicach Starego Dworku zaczynając nietypowym podjazdem od skrzyżowania na prowadzącej do Kostrzyna DK 24 i dawnej drogi nr 3 do Gorzowa.
W pobliżu skrzyżowania zachował się panzerwerk Pz.W. 875. Schron jest co prawda wysadzony ale okazał się dosyć odpornym na podłożone ładunki i jego wnętrze pomimo formalnego zakazu jest dostępne, chętni przy odrobinie ostrożności mogą tam wchodzić bez większych problemów. Obok leży kilkadziesiąt tonowy fundament zapory pponc, odsłonięty kilka lat temu podczas przebudowy skrzyżowania i bloki w których osadzone były bariery uniemożliwiające ominięcie zapory.
Panzerwerk Pz.W.875, wejście. Dwukondygnacyjny schron blokował ważne skrzyżowanie dróg do Kostrzyna i Gorzowa w pobliżu Grupy Warownej "Ludendorf"
Panzerwerk Pz.W.875, na dolnej kondygnacji garaż dla armaty przeciwpancernej PaK 36 kal. 37 mm. Obsługa wytaczała ważące nieco ponad 300 kg działko na stanowisko ogniowe poprzez półkolisty wykop na zapleczu schronu. Przebijalność pancerza pociskami opracowanymi dla tego działka nie była imponująca i wynosiła 34 mm ze 100 m co jednak w okresie budowy MRU było w zupełności wystarczające.
Panzerwerk Pz.W 875. Blok przeciwpancernej zapory drogowej odsłonięty podczas przebudowy skrzyżowania na DK. 24. W razie zagrożenia odsłaniano gniazda do wstawiania kawałków szyn. Najeżona szynami zapora zatrzymywała pojazdy nieprzyjaciela wystawiając je na ogień działka ppanc. z pobliskiego bunkra.
Fundamenty barier odsłonięte podczas przebudowy skrzyżowania DK. 24. Osadzone w betonowych blokach bariery z stalowych szyn uniemożliwiały ominięcie zapory ppanc. i zepchnięcie uszkodzonych ostrzałem pojazdów stanowiących w ten sposób dodatkową przeszkodę.
Na dwukilometrowym odcinku drogi do mostu na Obrze i GW "Ludendorf" były jeszcze trzy kolejne panzerwerki mające za zadanie zamknąć martwe pola ostrzału, jednak w ich przypadku saperzy wykazali się większą starannością niż z Pz.W. 875 i do dziś zostały po nich dołki i wystające spod ściółki leśnej kawałki betonu.Dalsza jazda przez Stary Dworek i Zemsko bez zatrzymywania.
Rower:Kross
Dane wycieczki:
26.57 km (12.00 km teren), czas: 02:05 h, avg:12.75 km/h,
prędkość maks: 0.00 km/hTemperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
K o m e n t a r z e
Nie ma jeszcze komentarzy.
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!