Zamostowo

Wtorek, 7 maja 2024 | dodano: 07.05.2024

Tytułowe Zamostowo jest przysiółkiem Gorzycy malowniczo położonym na przesmyku między jeziorami Kurskim a Długim. Czasem przejeżdżałem tamtędy skracając sobie drogę z Kurska do Głebokiego teraz jednak ściągnęła mnie tu ciekawość dworku wybudowanego w pierwszej połowie XIX wieku przez Ernesta von Kalckreuth. Dworek istniał do 1945 roku.
   Otoczony parkiem dworek miał być siedzibą Ernesta i jego przyszłej żony. Zrządzeniem losu narzeczona nigdy w nim nie zamieszkała gdyż zmarła krótko przed ślubem. W roku 1858 Ernest sprowadził do Zamostowa Amelię, wdowę po zmarłym bracie Konstantynie wraz z czwórką jego dzieci. Wkrótce zmarł przekazując posiadłość w spadku swojej szwagierce. Zamostowo pozostało w jej rękach do śmierci w 1874 roku. Cztery lata później jej spadkobierca najstarszy syn Karol sprzedał posiadłość kuzynowi z Chyciny.
    Dziś posesja zostaje otoczona wysokim murem spoza którego nic nie widać, ślad po parku to pojedynczy platan rosnący już poza ogrodzeniem.  A miejscowość zabudowana jest chyba samymi domkami letniskowymi, przynajmniej takie sprawia wrażenie.
    W Zamostowie na ogrodzonym terenie prywatnym znajdują się również ruiny niedostępnego zazwyczaj Pz.W.805 broniącego przesmyku między jeziorami. Kilka lat temu miałem okazję zwiedzić te gruzowisko wpraszając się na imprezę grupy PMHiW.

Zamostowo - kapliczka św. Huberta
Zamostowo - kapliczka św. Huberta.

Świetnie zamaskowany św. Hubert
Świetnie zamaskowany św. Hubert.

Domek z Zamostowa
Domek z Zamostowa.

Rower:Kross Dane wycieczki: 47.39 km (22.00 km teren), czas: 03:27 h, avg:13.74 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h