Po Puszczy Noteckiej

Niedziela, 7 maja 2023 | dodano: 07.05.2023

Nadleśnictwa wchodzące w skład Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Puszcza Notecka” organizują cykliczny rajd rowerowy pn. „Na szagę przez Puszczę” (w ubiegłym roku była bodajże IV edycja). Ja również ruszyłem "na szagę" (niem. schräg) jak mawiają Wielkopolanie, czyli mówiąc wprost - na skróty przez Puszczę. O przejechaniu na drugi kraniec nie mogło być mowy, jest to ponad 120 km, ale można spróbować chociaż pod Sieraków.
    Nadaje się do tego idealnie droga pożarowa nr 3. Zaczyna się ona w Murzynowie, a gdzie się kończy tego jeszcze nie wiem. Przerwałem mniej więcej na 1/3 długości Puszczy, ale sądzę że dotarłbym do tzw. Traktu Napoleońskiego z Drezdenka do Sierakowa, a może jeszcze gdzieś dalej. Zawróciłem w kierunku Grotowa, chciałem zobaczyć Jezioro Grotowskie i samą wioskę, ale ponieważ jazda odbywała się na zasadzie wyboru ogólnego kierunku to każde skrzyżowanie i zakręt kryły niespodzianki. Koniec końców Grotów ominąłem, a wylądowałem w Marzeninie. Natomiast za Grotowskie wziąłem jeziorko Niewlino. Będzie pretekst powtórzyć wycieczkę.
    W sumie zaliczyłem ok 80 km drogami pożarowymi widząc tylko sosny, jednego zająca, sójkę i dwóch cyklistów. Tamta druga część od strony Poznania jest mniej odludna.

Puszczańskie drogi

Cmentarz w Jeziercach

Nagrobek leśniczego

Z cmentarza w Jeziercach
Z cmentarza w Jeziercach.

Leśniczówka Jezierce
Leśniczówka Jezierce.

Rower:Kross Dane wycieczki: 111.33 km (79.00 km teren), czas: 07:05 h, avg:15.72 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h

Fakt że dreszczyk emocji w oczekiwaniu dokąd się zajedzie jest ekscytujący jest tylko maleńkie ale. Otóż te 1372,29 km² wydm które porasta Puszcza Notecka należy do trzech regionalnych dyrekcji (w miejscu gdzie się stykają jest kamień trzech dyrektorów) i bodajże ośmiu nadleśnictw a tam gdzie jedno nadleśnictwo zbudowało drogę drugie niekoniecznie widziało potrzebę jej kontynuacji. A piaski dla rowerów bywają grząskie :). PS. W lubuskim mieszają się gwary z wszystkich stron Polski i zza Buga. W tym jest sporo potomków byłych Wielkopolan zza miedzy i oni zachowują częściowo swoje słownictwo. Osobiście pochodzę z Małopolski i również kiedy pierwszy raz pojechałem tam z żoną musiałem czasem robić za tłumacza.
Jorg
- 21:05 poniedziałek, 8 maja 2023 | linkuj
Na Górnym Śląsku też sie godo "na szaga". Też lubię jeździć po lasach. Sama przyjemność wskoczyć w drogę pożarową i jechać czekając dokąd mniej więcej nas zaprowadzi :)