Murzynowo, zaorana linia kolejowa 430 (dawna).

Środa, 3 maja 2023 | dodano: 03.05.2023

Podczas minionego długiego weekendu majowego udało się wyszarpnąć na przejażdżkę zaledwie kilka dzisiejszych godzin popołudniowych. Kierunek przypadkowy, temat nasunął się sam podczas przejazdu przez wiadukt na nieczynnej od 35 lat linii kolejowej do Krzyża.
    Przejeżdżając przez wiadukt zauważyłem że trasa dawnej linii kolejowej została wyrąbana z porastających sosen i "zaorana". Temat mnie na tyle zainteresował że dawnym zjazdem do stacji w Skwierzynie-Gaju opuściłem się pod most i ruszyłem pieszo w głąb puszczy. Zaorana nawierzchnia była zbyt grząska żeby próbować po niej jechać, a ciekawiło mnie jak daleko będzie się to ciągnąć. A ciągnęło się aż do Murzynowa, natomiast napotkany tambylec poinformował mnie że będzie to droga dla rowerów. Wprawdzie nic nie słyszałem o takiej inwestycji ale może to sprawka nadleśnictwa. W każdym razie jestem za.
    Ostatnio napotykam na budowy wielkich farm fotowoltaicznych, tak było w Kalsku, a dziś w Murzynowie. Tam na miejscu dawnej pocegielnianej kopalni gliny powstaje kilkunastohektarowa elektrownia solarna.
     Powrót drogą gruntową przez Kijewice i nadwarciańskimi łąkami.

Skwierzyna-Gaj. Zaorali dawną linię kolejową 430?
Skwierzyna-Gaj. Czyżby zaorali dawną linię kolejową 430?

Dawna linia kolejowa 430. Napotkany tubylec twierdzi że będzie tu leśna droga rowerowa.
 Napotkany tubylec twierdzi że będzie tu leśna droga rowerowa.

Skwierzyna, most żeleźniak (nieczynny od 35 lat)
Skwierzyna, most żeleźniak (nieczynny od 35 lat). Zniszczony w trakcie działań wojennych został odbudowany dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych z czego wynika że dłużej jest już nieczynny niż był użytkowany.

Rower:Kross Dane wycieczki: 24.80 km (16.00 km teren), czas: 02:06 h, avg:11.81 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h

Wygląda na to że raczej nie zostanie wykorzystany i droga zacznie się sprzed dawnej stacji Skwierzyna Gaj. Muszę dodać że między tym mostem a stacją jest kolejny, blisko trzystumetrowy most nad terenem zalewowym Warty. Drugi most jest innej konstrukcji, mianowicie blachownicowy. Obydwa rozszabrowane z podestów, zachowały się tylko szkielety konstrukcji.
Jorg
- 22:25 czwartek, 4 maja 2023 | linkuj
Świetnie ten most prezentuje. Mogliby go wykorzystać do drogi rowerowej jeśli rzeczywiście powstanie. Co prawda daleko ode mnie ale może kiedyś wybiorę się w tamte okolice i będzie okazja się przejechać
mallutky
- 17:37 czwartek, 4 maja 2023 | linkuj
Jechałem w zeszłym roku ze Skwierzyny do Santoka i cokolwiek powstanie na dawnej linii kolejowej, będzie luksusem w porównaniu do wspomnianej drogi :P