Murzynowo

Poniedziałek, 3 kwietnia 2023 | dodano: 03.04.2023

Znajoma poszczuła mnie na poszukiwanie śladu kriegerdenkmala w Murzynowie. Właściwie do dziś nawet nie miałem pojęcia że taki tam był, ale na moje wątpliwości dostałem linka do starej widokówki . Problem w tym że na fotografii nie ma żadnego punktu odniesienia na którym można byłoby się oprzeć próbując go zlokalizować. Jedynie drzewa w tle wskazują że odpada bezpośrednie otoczenie kościoła, tam nie ma miejsca na drzewa. Bardziej pasowałby tu wschodni skraj wioski i rejon cmentarza. Nie pomagają również stare mapy Messtischsblatt na których nie ma śladu pomnika. Nawiasem mówiąc również nie jest na niej zaznaczony istniejący do dziś kriegerdenkmal w Gościnowie.
   Pomnik z zdjęcia bardziej przypomina te które wzniesiono po wojnie francusko-pruskiej 1870 r. Obelisk nie zachował się nawet w formie szczątkowej ale liczyłem na jakieś ślady postumentu. W niektórych miejscowościach kriegerdenkmale posłużyły jako baza do tworzenia kapliczek, w Murzynowie nic takiego nie miało miejsca. Nic nie znalazłem, a wytypowane wcześniej miejsca są puste. Dziś na miejscu obelisku może być wszystko.
  Przy okazji zapuściłem się na miejscowy cmentarz. Dzisiejszy zajmuje mniej więcej połowę obszaru dawnego cmentarza ewangelickiego. Przez dziurę w płocie wydostałem się na zewnątrz poszukać krzyża w miejscu które sobie przygotowała dla wiecznego spoczynku rodzina Delius, właściciele miejscowego majątku i cegielni.  Kiedyś w ramach akcji "Ocalić od zapomnienia" była wycięta w kolczastych zaroślach prowadząca do niego dróżka i tablica informacyjna. Dziś tablica zniknęła, a dróżka ponownie zarosła.
   Może jeszcze kiedyś przypadkowo uda się wpaść na jakiś ślad, na dzień dzisiejszy tajemnica pozostaje nie rozwiązana.

Okolice Kijewic

Kijewickie Kerki

Dłużej nie dał rady
W drodze do Murzynowa zapuściłem się pod Kijewickie Kerki. W miejscu samotnego drzewa, na skraju widocznego lasu, był kiedyś grobowiec właścicieli Kijewic. Gdyby nie elektryczny pastuch może bym się skusił zobaczyć co tam się zachowało. Zabrakło mi chęci do skakania przez druty.

Dziś już poza murem cmentarnym
Dziś już poza murem cmentarnym.

Krzyż dla rodziny Delius
Krzyż dla rodziny Delius.

Spojrzenie z Skwierzyny-Gaj
Spojrzenie z Skwierzyny-Gaj.

Rower:Kross Dane wycieczki: 24.53 km (9.00 km teren), czas: 02:03 h, avg:11.97 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h