- Kategorie:
- gm. Bledzew.61
- gm. Brójce.3
- gm. Deszczno.15
- gm. Miedzyrzecz.62
- gm. Przytoczna.37
- gm. Pszczew.35
- gm. Santok.34
- gm. Skwierzyna.31
- Gorzów.27
- kierunek Kostrzyn.9
- Lubniewice.21
- Łagów.10
- MRU.51
- Nowa Ameryka.1
- okolice Trzciela.18
- ponad 100 km.196
- ponad 200 km.7
- pow. gorzowski.19
- pow. międzychodzki.51
- pow. nowotomyski.4
- pow. słubicki.5
- pow. strzelecko-drezdenecki.32
- pow. sulęciński.67
- pow. świebodziński.28
- Poznań.4
- Puszcza Drawska.8
- Puszcza Gorzowska.8
- Puszcza Notecka.65
- Puszcza Rzepińska.5
- Rodzinne strony.7
- Stare nekropolie i mauzolea.13
- Szamotuły.1
- Wielkopolska.43
- Zachodniopomorskie.10
- Zbąszynek.2
Staropole i zapora kolejowa
Poniedziałek, 20 marca 2023 | dodano: 21.03.2023Kategoria MRU, pow. świebodziński
Pomysł na dzisiejszą wycieczkę tematycznie związaną z MRU pojawił się przypadkowo. Obiekty MRU są zupełnie nieźle opisane, problem jest tylko w tym że nie każde wzbudzają zainteresowanie z marszu. O panzerwerku Pz.W.712 w Staropolu też zapewne czytałem, ale dopiero teraz zainteresowała mnie pobliska zapora w torowisku dawnej linii kolejowej Międzyrzecz-Toporów która wcześniej jakoś umknęła mojej uwadze. Miejsca chyba rzadko odwiedzane bo droga dojazdu w żaden sposób nie jest oznaczona, dopiero na miejscu stoją jakieś strzałki kierujące pod obiekty.
W ramach przygotowań do obrony terytorium Rzeszy Niemcy zaplanowali stworzenie systemu zapór na szlakach kolejowych. W sporej części polegałyby one na wysadzeniu wiaduktów i przepustów (np. wiaduktu w Łagowie, lub przepustu na Strudze Jeziornej pod Kurskiem). Taki sposób blokowania trasy powodował jednak nieodwracalne niszczenie infrastruktury i w dalszej kolejności konieczność jej odtwarzania.
W okolicy Pz.W.712 zastosowano unikalne rozwiązanie, w nawierzchnię torowiska wbudowano potężny żelbetonowy blok z dwoma rzędami gniazd do osadzenia stalowych kształtowników. Bezpośrednio w pobliżu zapory w późniejszej fazie przygotowań do obrony zbudowano schron Ringstand 58c popularnie nazywany Tobrukiem. Wspomniany Pz.W.712 był dużym dwukondygnacyjnym schronem i miał za zadanie uniemożliwić przełamanie blokady. W założeniu miał być wyposażony w obrotową kopułę z działkiem ppanc. kalibru 50 mm., jednak w praktyce nigdy tego projektu nie zrealizowano. Nie posiadał połączenia z systemem podziemnym. Po opanowaniu obiektu przez Rosjan prowadzono na nim próbny ostrzał z dział 152 i 203 mm ogniem na wprost. Ślady po pociskach można zobaczyć na ścianie bloku wejściowego.
W drodze do fortyfikacji przejeżdżałem przez Nowy Dworek. Nie mogłem sobie odmówić zboczenia na plażę gminną. Powodem było miejsce o którym już dawno słyszałem ale nie było okazji zobaczyć, mianowicie wyspa na jeziorze Paklicko Wielkie która zdaniem archeologów została usypana przez miejscowych Słowian dla celów kultowych w IX wieku. Archeolodzy znaleźli tu między innymi fragmenty naczyń ceramicznych oraz fragmenty mostu prowadzącego na wyspę. Jest to jedyna znana na terenie Polski osada tego typu z wczesnego średniowiecza. Wyspa nie sterczy w jakiś szczególny sposób ponad poziom wody, ot trochę szuwarów i kilka mikrych drzewek.
Nowy Dworek, Jezioro Paklicko Wielkie i wyspa.
XIX wieczny pałacyk w Nowym Dworku, obecnie mieści się w nim ośrodek leczenia uzależnień.
Dawne torowisko linii kolejowej 375 Międzyrzecz-Toporów.
Dawne torowisko linii kolejowej 375 Międzyrzecz-Toporów.
Zapora na linii kolejowej w okolicy Staropola.
Blok zapory kolejowej z dwoma rzędami gniazd do osadzenia stalowych kształtowników.
Schron obrony okrężnej typu "Tobruk".
Dwukondygnacyjny obiekt Pz.W.712. W ścianie czołowej ślady po sprawdzaniu jego odporności przez sowiecką artylerię.
W dole widoczne pomieszczenie niższej kondygnacji. Brak latarki uniemożliwił nawet pobieżną penetrację pomieszczeń. Na moje oko laika schron jest zniszczony na jakieś 30 do 40%.
Stacja w Staropolu. Jedna z dwóch najważniejszych dla budowniczych MRU. Przez stację w Staropolu i Kursku docierały na place budów dziesiątki tysięcy ton materiałów budowlanych. Dla Staropola pewnym ograniczeniem była nośność wiaduktu w Łagowie dlatego cięższe elementy opancerzenia trafiały na place budowy przez Kursko.
Rower:Kross
Dane wycieczki:
79.93 km (13.00 km teren), czas: 04:46 h, avg:16.77 km/h,
prędkość maks: 0.00 km/hTemperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
K o m e n t a r z e
Człowiek to ciekawska bestia... i mnie też intrygują tego typu miejsca, ale wyłamywanie krat to już trochę za dużo. Zresztą jak widzę na stronie muzeum, są już udostępnione i zabezpieczone tunele dla turystów, czyli prawdopodobnie najciekawsze elementy całego kompleksu.
W Żdżarach między Tarnowem a Dębicą była kiedyś baza wojsk radzieckich, podobno jedyna w Polsce po prawej stronie Wisły, którą spotkał podobny los (ocalono jedynie hangar i postawiono tablicę informacyjną). MateM - 22:11 czwartek, 23 marca 2023 | linkuj
W Żdżarach między Tarnowem a Dębicą była kiedyś baza wojsk radzieckich, podobno jedyna w Polsce po prawej stronie Wisły, którą spotkał podobny los (ocalono jedynie hangar i postawiono tablicę informacyjną). MateM - 22:11 czwartek, 23 marca 2023 | linkuj
Tego typu obiekty zwykle już są dobrze spenetrowane przez amatorów mocnych wrażeń, czy poszukiwaczy historycznych pamiątek i brak drabinki, czy znak "zakaz ruchu pieszych" nie jest dla nich żadną przeszkodą :-) W Brandenburgii spotkałem się nawet ze śladami nocowania w takich obiektach, których położenia Niemcy na mapach o dziwo nie zaznaczają.
Skoro postawiono już jednak tablice informacyjne, oczekiwałbym także zabezpieczenia wszelakich zejść i otworów tak, aby pomimo złamania zakazu wejścia, przez przypadek tam nie wpaść. MateM - 21:51 środa, 22 marca 2023 | linkuj
Skoro postawiono już jednak tablice informacyjne, oczekiwałbym także zabezpieczenia wszelakich zejść i otworów tak, aby pomimo złamania zakazu wejścia, przez przypadek tam nie wpaść. MateM - 21:51 środa, 22 marca 2023 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!