Bledzew

Czwartek, 10 listopada 2022 | dodano: 10.11.2022

Kilka dni temu na Facebooku w grupie "Powiat Międzyrzecki historia i współczesność" pojawiła się widokówka z dawnego Bledzewa i wywiązała się dyskusja na temat przedstawionych budowli. Jedna z nich szczególnie mnie zaciekawiła, tym bardziej że nigdy wcześniej o niej nie słyszałem. Była to świątynia ewangelicka. O ewangelikach w Bledzewie moje podstawowe źródło informacji jakim jest Google milczy
   Bledzew w Polsce przedrozbiorowej leżał w dobrach klasztornych a mnisi nie dopuszczali do osiedlania się w swoich dobrach innowierców. Sytuacja zmieniła się dopiero w okresie władzy pruskiej, ale wspólnota ewangelicka była tu raczej stosunkowo niezbyt liczna. Świątynia musiała powstać około połowy XIX wieku ponieważ natknąłem się gdzieś na informację że po kasacie bledzewskich cystersów w roku 1835 padła propozycja aby dotychczasową katolicką świątynię przekazać ewangelikom, w zamian katolicy mieli otrzymać kościół klasztorny. Wszystko spaliło na panewce i w rezultacie  klasztor i kościół klasztorny zostały w roku 1843 rozebrane do fundamentów. Stąd wniosek że kościółek powstał dopiero po roku 1843.
  W dyskusji padło przypuszczenie poparte niezbyt czytelną mapą że kościółek ten mógł leżeć na terenie dawnego cmentarza ewangelickiego. Bywałem tam wcześniej ale wobec braku nagrobków nie zwracałem większej uwagi na inne ślady. Dziś miałem około dwóch godzin na wypad w teren. Postanowiłem sprawdzić co tam można odnaleźć.
   Sam cmentarz leży na pagórku po prawej stronie drogi do Sokolej Dąbrowy i sprawia wrażenie mocno zaniedbanego parku. Od ulicy w górę prowadzi otoczona szpalerem starych drzew alejka. Wewnątrz, wśród drzew daje się zauważyć porośnięte bluszczem wzniesienie w kształcie prostokąta ok 15 x 10 m. Spod ściółki wygrzebałem trochę okruchów cegieł więc to pewnie to.
  Przy okazji zajrzałem na pobliski cmentarz komunalny. I na tym skończył mi się dzisiejszy limit czasu. Poniżej kilka zdjęć z bledzewskich cmentarzy

Stary cmentarz ewangelicki w Bledzewie
Stary cmentarz ewangelicki w Bledzewie.

Jedyny ślad po kościele ewangelickim w Bledzewie
Jedyny ślad po kościele ewangelickim w Bledzewie to prostokątne wzniesienie porośnięte bluszczem.

Zachowana tablica nagrobna rodziny Gluschke
Zachowana tablica nagrobna rodziny Gluschke.

Nagrobek Leo Hertela (1864–1944) – wybitnego badacza dziejów bledzewskiego klasztoru cystersów.

Nagrobek gefraitra Aloysusa Schulza poległego w I wojnie światowej
Nagrobek gefrajtra Aloysusa Schulza poległego w I wojnie światowej.

Cmentarna kapliczka
Cmentarna kapliczka.

Bledzewska uliczka
Bledzewska uliczka.

Rower:Kross Dane wycieczki: 28.18 km (12.00 km teren), czas: 01:55 h, avg:14.70 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h