blog rowerowy

avatar Jorg
Skwierzyna

Informacje

Sezon 2024 button stats bikestats.pl Sezon 2023 button stats bikestats.pl Sezon 2022 button stats bikestats.pl Sezon 2021 button stats bikestats.pl Sezon 2020 button stats bikestats.pl Sezon 2019 button stats bikestats.pl Sezon 2018 button stats bikestats.pl Sezon 2017 button stats bikestats.pl Sezon 2016 button stats bikestats.pl Sezon 2015 button stats bikestats.pl Sezon 2014 button stats bikestats.pl

Znajomi

wszyscy znajomi(7)

Moje rowery

Kross 70243 km

Szukaj

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy Jorg.bikestats.pl

Archiwum

Linki

W podziemiach Pętli Boryszyńskiej

Sobota, 15 października 2022 | dodano: 15.10.2022Kategoria MRU, pow. świebodziński

   Dystans dzisiejszej wycieczki nie jest może imponujący, ale za to pojeździliśmy z kolegą w podziemiach Pętli Boryszyńskiej MRU na głębokości 30 do 60 metrów pod powierzchnią gruntu. 
   Na podobną wycieczkę rowerową zamierzałem wybrać się już w ubiegłym roku, wtedy na drodze stanął mi covid i pocovidowe komplikacje. Sprawa uległa odłożeniu i zapomnieniu. Do odświeżenia pomysłu skłonił mnie kolega z którym kiedyś zajechaliśmy do Boryszyna. Nawiązaliśmy kontakt z przewodnikami i stanęło na tym że wjeżdżamy przy najbliższej okazji. Termin był co prawda kilka razy przesuwany i dziś udało się rzutem na taśmę. Od jutra nieczynne do 15 kwietnia następnego roku.
    Pętla Boryszyńska będąca częścią MRU miała stanowić zaplecze zaplanowanej ale ostatecznie nie wybudowanej baterii pancernej nr 5. U podstaw decyzji o budowie umocnień na wschodniej granicy Niemiec leżały postanowienia Traktatu Wersalskiego a zwłaszcza oddanie Alzacji i Lotaryngii dla Francji. Niemcy nigdy nie pogodziły się z utratą tych ziem i aby je odzyskać planowały atak na Francję. Sojusznikiem Francji była Polska i uderzenie na nią spowodowałyby konieczność walki na dwóch frontach. Te obawy skłoniły Niemcy do budowy 3 ogromnych systemów fortyfikacji wzdłuż granicy z Polską; były to Wał Pomorski na północ od linii Warty i Noteci, w centralnej części między Wartą i Odrą - Międzyrzecki Rejon Umocniony, i na południu Umocnienia Odry.
   Zanim w roku 1938 nastąpiła zmiana doktryny wojennej Niemiec zdążono wybudować ok 30 km podziemnych tuneli przebiegających na głębokości 40-60 m. z szybami komunikacyjnymi, oraz część wież pancernych z zapleczami. Rozpoczęto również budowę pięciu potężnych baterii pancernych z działami 150 mm. Prace przy Pętli Boryszyńskiej były najbardziej zaawansowane. 
   Po roku 1938 Hitler planował już atak, a nie obronę przed Polską. Do tego potrzebne były dywizje pancerne,  zamiast istniejącej części systemu za te środki można było stworzyć ok. 10 dywizji pancernych. W 1945 r. system z różnych powodów został wykorzystany tylko w niewielkim stopniu.
   Trasa rowerowa w podziemiach liczy około 6 km. Nie została zapisana przez Garmina z oczywistych powodów, brak sygnału z satelity :) . Pewną niedogodnością jest to że rower trzeba tam znieść, a potem wynieść na własnych plecach (ramionach) po wąskiej klatce schodowej. Wrażenia z jazdy po korytarzach są niesamowite i choćby dlatego warto się trochę pomęczyć. Poniżej trochę zdjęć z tego niezwykłego rajdu.




Pętla Boryszyńska - wejście do podziemi.

MRU, Pętla Boryszyńska, startujemy
MRU, Pętla Boryszyńska, startujemy.

Pętla Boryszyńska, pierwsza brama do labiryntu
Pierwsza brama do labiryntu.

Pętla Boryszyńska, jedna z komór amunicyjnych
Ekspozycja w jednej z komór amunicyjnych.

Pętla Boryszyńska, za którą kratę ruszamy?
Za którą kratę ruszymy?

Pętla Boryszyńska, toalety na dworcu
Toalety na dworcu "Konrad".

Pętla Boryszyńska, pomieszczenie agregatów prądotwórczych
Pomieszczenie awaryjnych agregatów prądotwórczych.

Pętla Boryszyńska, skorodowana konstrukcja klatki schodowej (ok. 30 m.)
Skorodowana konstrukcja nieczynnej klatki schodowej.

Pętla Boryszyńska, nieczynna winda. 
Winda nieczynna.

Pętla Boryszyńska, ślady po wojskach sowieckich
Ślady po żołnierzach sowieckich z Kęszycy.

Pętla Boryszyńska, strzelnica wewnętrznej wartowni.
Strzelnica wartowni wewnętrznej. Na wprost strzelnicy jest 100 metrów korytarza bez żadnej możliwości ukrycia oraz otwory na ładunki wybuchowe pozwalające na jego zawalenie w razie potrzeby.

Pętla Boryszńska,
 "Portret Młodzieńca" Rafaela szukany od 1945 odnaleziony przez nas w jednej z komór pętli :) :).

Pętla Boryszyńska, trochę przemyśleń zwiedzających podziemia
Trochę przemyśleń naszych poprzedników.

Pętla Boryszyńska, pomieszczenie odpoczynku załogi Panzerwerku ochrony wejścia
Pomieszczenie odpoczynku załogi Panzerwerku Nord ochraniającego wejścia.

Pętla Boryszyńska, pomieszczenie dowódcy PzW Nord
Pomieszczenie dowódcy.

Pętla Boryszyńska, pokój łoczności PzW. Nord
Pokój łączności.



Rower:Kross Dane wycieczki: 81.16 km (5.35 km teren), czas: 04:54 h, avg:16.56 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(3)

K o m e n t a r z e
Dzięki za obszerne info..
Marecki
- 14:16 piątek, 21 października 2022 | linkuj
Mam takie wrażenie że dzika eksploracja MRU ma miejsce tylko powyżej Kęszycy Leśnej, wiem że tam wchodzą przez tunel odwodnienia. Przewodnik wspominał że mają zamiar przygotować i udostępnić kolejne odcinki. Następną okazję do wejścia z rowerem na Pętlę Boryszyńską będziesz miał okazję dopiero po 15 kwietnia przyszłego roku. Przed wyprawą do Boryszyna trzeba telefonicznie uzgodnić termin z panią które te sprawy koordynuje.
Jorg
- 08:21 poniedziałek, 17 października 2022 | linkuj
Dzięki za informacje że można takie coś ogarnąć z przewodnikiem i zwiedzić to rowerowo. Brakuje w mojej kolekcji konkretnego MRU zwiedzania..
Super fotorelacja i chyba pierwsza podziemna wycieczka w historii Bikestats, choć tylko 6 kilometrowa :)
Marecki
- 07:26 poniedziałek, 17 października 2022 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!