Jordanowo

Niedziela, 24 października 2021 | dodano: 24.10.2021Kategoria MRU

Trasa wycieczki improwizowana, początkowo miałem zamiar przejechać się wzdłuż dawno nieczynnej linii kolejowej 375 Międzyrzecz-Toporów. Linia o długości 42 km. została oddana do użytku w 1909 r. Z względu na urozmaiconą rzeźbę terenu budowniczowie mieli do rozwiązania sporo problemów technicznych, oprócz licznych wykopów, nasypów i wiaduktów jest również widowiskowy 25-metrowej wysokości wiadukt w Łagowie.
    Dziś linia jest użytkowana tylko na odcinku początkowym z Międzyrzecza do Nietoperka i końcowym od Sieniawy do Toporowa. Ok. 50 % trasy jest nieprzejezdne lub wręcz nie istnieje.
    W okresie międzywojennym rozważano pomysł wykorzystania istniejącej linii do zbudowania połączenia kolejowego Łagów-Skwierzyna oraz Gościkowo-Świebodzin, ostatecznie nic z tego nie wyszło. Zrealizowano natomiast połączenie Staropola z Kurskiem które służyło budowniczym MRU.
    Ostatnie pociągi osobowe jeździły tędy pod koniec lat osiemdziesiątych, kilka lat później zamknięto również ruch towarowy. Od roku 2007 jest czynna dla ruchu towarowego na wspomnianych wyżej odcinkach. Pod koniec pierwszej dekady obecnego wieku dostarczano nią materiały do budowy drogi ekspresowej S3 (Nietoperek) i autostrady A2 (Gronów). Do dziś za jej pomocą w Sieniawie odbierany jest węgiel brunatny z miejscowej kopalni. W letnie weekendy po torach kursowały do Łagowa pociągi z Zielonej Góry i Zbąszynka.
   W Nowym Dworku zrewidowałem plany, ruszyłem na północ w nieznaną mi drogą brukowaną. Liczyłem że wyprowadzi mnie gdzieś w okolicach Boryszyna, a okazało się że wróciłem polnymi drogami z powrotem do mijanej wcześniej (szosą) Kaławy. Z Kaławy do Piesek pełna improwizacja; na przełaj przez pola, drogami polnymi, leśnymi i na koniec koroną nasypu wspomnianej wcześniej odnogi toru Staropole-Kursko. Z Piesek powrót do domu.
   Podczas jazdy przełajowej przez pola natknąłem się na zachowany w 100% (rzadki przypadek) Pz.W.720. Numeracja prawdopodobna ponieważ w chwili obecnej nie mam jak sprawdzić, ale podobno tylko na nim zachowała się w pancerzu kopuły lufa granatnika M19. Wejście do obiektu zamurowane.

Brama do lasu
Brama do lasu.

Nad Paklicą
Nad Paklicą.

Skrzyżowanie szlaków
Jeden z wiaduktów w rejonie Nietoperka.

Dawna stacja, ostatni pociąg ok 30 lat temu.
Dawna stacja w Gościkowie, ostatni pociąg ok 30 lat temu.

Jordanowski nieczynny kościół ewangelicki
 Nieczynny XIX wieczny kościół ewangelicki w Jordanowie. Na sąsiedniej działce stoi średniowieczny kościół rzymsko-katolicki. Utrzymanie dwóch kościołów byłoby ponad siły dla niewielkiej w sumie wioski. Jeżeli nie zostanie znaleziony sensowny pomysł na jego wykorzystanie to zapewne podzieli los innych opuszczonych zabytków.

Wśród pól
Bruk z Nowego Dworku przeszedł w drogę szutrową, później polną, a kilkaset metrów dalej w cierniste krzaki.

MRU - Pz.W.720 (prawdopodobnie)
MRU - Pz.W.720 (prawdopodobnie).

Ściana wejściowa do Pz.W.720
Ściana wejściowa do Pz.W.720. Wejście zamurowane.

Zachowane kopuły pancerne dla km-ów
Zachowane kopuły pancerne dla km-ów i obserwatora (środkowa)

Kopuła z bliska
Kopuła dla karabinów maszynowych z bliska.

Kopuła granatnika M19
Kopuła granatnika maszynowego M19, w otworze widoczna jest zachowana lufa.

Rower:Kross Dane wycieczki: 93.63 km (28.00 km teren), czas: 06:09 h, avg:15.22 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h

lubuskie bunkrami stoi. Ładne jesienne kadry i kolejna długa wycieczka. Brawo