W okolicach Witnicy

Sobota, 8 września 2018 | dodano: 08.09.2018Kategoria ponad 100 km, pow. gorzowski

Tydzień temu musiałem odłożyć zaplanowaną wycieczkę, ale co się odwlecze to nie uciecze. Dziś nic nie stało na przeszkodzie aby odwiedzić okolice Witnicy, najpierw jednak podjechałem do parku obok dworca kolejowego aby zobaczyć odsłonięty wczoraj Pomnik Pamięci. Zbudowany w setną rocznicę odzyskania niepodległości dla uczczenia powstańców wielkopolskich i ofiar nazistowskiego obozu w Skwierzynie wśród których znaleźli się również powstańcy.
  Jako ciekawostkę mogę dodać że obecny pomnik wzniesiono dokładnie na miejscu gdzie do niedawna sterczały resztki fundamentu zbudowanego w 1927 r pomnika upamiętniającego 363 mieszkańców miasta poległych na frontach I wojny światowej. Tamtą statuę zniszczono w 1945 roku.
  Trasę do Witnicy pokonałem jadąc przez Krzeszyce, Świerkocin i Nowiny. Witnicę pokonałem jednym skokiem z krótką przerwą w okolicach witnickiego browaru. Wybieram drogę prowadzącą do Dębna, interesuje mnie Mosina ciekawa wioska ukryta w lasach o kilka kilometrów na północ od miasta. Wioska od wieków oprócz rolnictwa związana była z z gospodarką leśną. W okolicznych lasach polowali margrabiowie i elektorzy brandenburscy. W wiosce zachowały się; XVIII wieczny kościół, pamiątkowe dęby, dworek myśliwski.
   Z Mosiny kieruję się leśną drogą w kierunku Sosen. W Sosnach interesował mnie pałac von Klitzingów. Nie wiedziałem że pałac leży na terenie prywatnym, a dostępu do niego będzie bronić zamknięta brama, sama budowla jest zasłonięta przez drzewa. Dalszą podróż odbywam drogami asfaltowymi, mijam Stare Dzieduszyce, Stanowice. W Stanowicach zajrzałem pod okazały pałac, teraz jeszcze mocno zaniedbany ale widać przygotowania do przywrócenia mu dawnej świetności. Kompleks ma szczęście stał się bowiem elementem gorzowskiego Parku Naukowo-Przemysłowego.
  Kolejnymi miejscowościami na moim szlaku są Racław, Baczyna i Marwice. W Marwicach przekraczam S-3 i wkraczam na teren gminy Kłodawa, kolejne miejscowości to Santocko, Mironice, Kłodawa i Chwalęcice. W Gorzowie niespodziewanie dla samego siebie znalazłem się w pobliżu odsłoniętych przez archeologów fundamentów Bramy Santockiej.
   Powrót do Skwierzyny klasyczną trasą przez Czechów, Santok, Polichno i Murzynowo.

Pomnik Pamięci w Skwierzynie
Odsłonięty w piątek Pomnik Pamięci w Skwierzynie. Zbudowany w setną rocznicę odzyskania niepodległości, poświęcony pamięci powstańców wielkopolskich i ofiar nazistowskiego obozu w Skwierzynie - byli to między innymi uczestnicy powstania.

Cyklista z Przemysławia
W Przemysławiu koło Krzeszyc napotkałem kolegę cyklistę.

Mural z Witnicy
Mural z Witnicy. Uliczka prowadzi do browaru.

Kriegerdenkmal w Witnicy
Pierwszowojenny Kriegerdenkmal w Witnicy. Poza tym że tablice z nazwiskami poległych zostały podziabane ostrym narzędziem przetrwał w zupełnie niezłym stanie.

Kościółek w Mosinie k/Witnicy
Kościółek w Mosinie k/Witnicy.

Kriegerdenkmal w Mosinie
Kriegerdenkmal w Mosinie. Po roku 1945 przebudowany na przykościelną kapliczkę.

Dąb Wilhelma II w Mosinie
Dąb Wilhelma II w Mosinie. Posadzony dla upamiętnienia największego wydarzenia jakie miało miejsce w siedmiusetletnich dziejach udokumentowanego źródłowo myślistwa w Mosinie k/Witnicy: 28 sierpnia 1889 roku przyjechał tu na polowanie cesarz Niemiec Wilhelm II.

Stanowice - pałac

Pałac w Stanowicach

I jeszcze raz Stanowice
Pałac w Stanowicach.

Stanowice, kościółek
Stanowice, kościółek.

Pałac w Racławiu
Pałac w Racławiu. Prawdopodobnie tak wyglądał zrujnowany dziś pałac w Nowym Dworze koło Świniar w gminie Skwierzyna.

Racław, kościół
Racław, kościół.

Racław, dożynkowe klimaty
Racław, dożynkowe klimaty.

Relikty Bramy Santockiej w Gorzowie
Relikty Bramy Santockiej w Gorzowie. Odsłonięte przy okazji przebudowy ulicy Sikorskiego.

Gorzowski pomniczek Wincentego Witosa
Skromny gorzowski pomniczek Wincentego Witosa przy ulicy Sikorskiego.

Rower:Kross Dane wycieczki: 141.72 km (5.00 km teren), czas: 09:05 h, avg:15.60 km/h, prędkość maks: 0.00 km/h

Prosta do Krzeszyc była w drodze do Witnicy :), wracałem zygzakami. Witnicę już znałem wcześniej, teraz bardziej mnie interesowały wioski zamknięte w przestrzeni Witnica- Lubiszyn- Gorzów.