blog rowerowy

avatar Jorg
Skwierzyna

Informacje

baton rowerowy bikestats.pl

Znajomi

wszyscy znajomi(9)

Moje rowery

Kross 75912 km

Szukaj

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy Jorg.bikestats.pl

Archiwum

Linki

Stary Dworek

Czwartek, 4 grudnia 2025 | dodano: 04.12.2025Kategoria gm. Bledzew, MRU

   Stary Dworek to był program minimum zrobiony tradycyjnie szlakiem przez Popowo i Zemsko. Zajęło to około 1 godziny, co jednak zrobić z resztą czasu do godz. 15-tej. Krótka myśl i decyzja, jadę w las na jedną z wersji weekendówek. Będzie dodatkowe 20 km a czasu to nawet może jeszcze zabraknąć.
   Zatem wybieram kierunek leśniczówka Bledzewko. Zakole Obry i kanał forteczny tworzą za mostem do leśniczówki sporą kilkadziesiąt hektarową wyspę na której znalazło się miejsce dla kilku zagród, boiska, kempingu i przystani kajakowej. Nad kanałem z kolei jest przerzucony forteczny most obrotowy, jeden z dwu podobnych na Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. 

Obra w Starym Dworku
Obra w Starym Dworku.

Przystań kajakowa Stary Dworek
Przystań kajakowa Stary Dworek.

Na rozdrożu
Na rozdrożu na wyspie. W pobliżu mieszka i ma swoją pracownię rzeźbiarz ludowy.

   Obrona MRU na odcinku od Bledzewa do Skwierzyny w znacznej części miała się opierać na zabagnionej dolinie i meandrach Obry z licznymi zbudowanymi w latach trzydziestych kanałami fortecznymi. Obrońcy dla możliwości manewrowej musieli mieć zapewnioną sprawną komunikację, ale równocześnie możliwość skutecznego jej zablokowania bez niszczenia przepraw. Zadanie to spełniała przeprawa mostowa D812. Jest to jeden z zaledwie dwóch mostów obrotowych na MRU. Jego przęsło zostało oparte na kołach toczących się po półkolistej szynie. Maszynownię mostu ukryto w żelbetowym przyczółku. Do jej obsługi wystarczył jeden człowiek, do obrócenia mostu służył balast umieszczony w studni pod maszynownią oraz zespół przekładni i liny przenoszące napęd. Most do dziś jest sprawny i okazyjnie od czasu do czasu ku uciesze turystów jest obracany. Obecnie jednak mechanizm obracania mostu musi być napędzany siłą mięśni ludzkich, nie wymaga to tytanicznego wysiłku, w zupełności wystarczy jeden-dwóch ludzi.
  Na środku wyspy był usytuowany schron MG u. Pak 845 uzbrojony w karabiny maszynowe i działko ppanc, stanowił on kluczowy element obrony pobliskiego mostu. Jego strategiczne położenie, na wzniesieniu otoczonym wodą i bagnami, zapewniało doskonałą widoczność i możliwość prowadzenia ognia we wszystkich kierunkach, czyniąc go niemalże niezdobytym. Niestety został wysadzony po wojnie, dziś pozostały po nim jedynie ruiny. W lutym 1945 w pobliżu tej przeprawy nie było żadnych walk.
  Reszta wycieczki za mostami to tylko kontemplacja uroków przyrody.

Forteczny most obrotowy D812
Forteczny most obrotowy D812.

Maszynownia mostu
Maszynownia mostu.

Zasada działania D812
Zasada działania D812.

.
mapa trasy mini
Rower:Kross Dane wycieczki: 45.24 km (0.00 km teren), czas: 03:15 h, avg:13.92 km/h, prędkość maks: 31.56 km/h
Temperatura: HR max: (%) HR avg: (%) Kalorie: 1974 (kcal)
Linkuj | Komentuj | Komentarze(3)

K o m e n t a r z e
Kolejna ładna wycieczka. Miałem przyjemność jechać po tym moście. MRU jest zajebiste.
Marecki
- 22:26 czwartek, 4 grudnia 2025 | linkuj
O kilka kilometrów w górę rzeki na Obrze w Bledzewie jest kolejny most zwodzony działający na zasadzie szuflady. Most wsuwał się pod jezdnię do specjalnej komory. Jeszcze kilka lat temu zanim zbudowano obecną przeprawę był użytkowany w ciągu drogi powiatowej Skwierzyna-Bledzew w związku z tym wstawiono tam jakieś wzmocnienia i mechanizm jest zablokowany. Natomiast drugi obrotowy leży o 20 km stąd w Kursku na rzeczce Jeziornej, również jest sprawny.
Jorg
- 21:53 czwartek, 4 grudnia 2025 | linkuj
Piękne zabytki techniki macie w MRU, Jest co oglądać.
mallutky
- 21:19 czwartek, 4 grudnia 2025 | linkuj
Komentować mogą tylko zalogowani. Zaloguj się · Zarejestruj się!